Millainen on hyvä pelikauppa?

Vanha kunnon pelikauppa ei suinkaan ole enää harvinainen näky. Ala on ollut muutoksessa, mutta ei kadonnut mihinkään. Pelaajien tarpeet ovat muuttuneet ja kauppoihin ovat uskaltautuneet myös muut kuin pelaajat, kun pelitarvikkeista on tullut yhä halutumpia lahjoja.

Mutta mitä kaikkea tämä muutos tarkoittaa pelikaupan pitäjän näkökulmasta? On monia asioita, joihin kannattaa kiinnittää huomiota kaupan pidossa ja siinä, mitä hyllyiltä oikein löytyy.

Mitä nykyajan pelikaupan pitää osata?

Pelikaupan sijainti on hyvä valita, mikäli siihen voi vaikuttaa. Hyvät julkiset kulkuyhteydet takaavat usein melko tasaisen asiakkaiden virran, mutta aina toisinaan lähelle pitäisi päästä myös omalla autolla, kun ostetaan jotain vähän isompaa, joten myös tähän kannattaa varautua.

Hyvä pelikauppa tuntee asiakaskuntansa ja tässä oiva apu on laadukas ja toimiva crm järjestelmä, jonka avulla asiakastiedot pysyvät helposti hallittavassa muodossa ja koko asiakaskuntaan saa tarvittaessa yhteyttä helposti vaikkapa sähköpostilla. Erilaisia CRM-järjestelmiä on useita, ja niistä kannattaa valita itselleen parhaiten sopiva. Paras järjestelmä valikoituu osittain myös sen perusteella, kuinka iso kauppa on ja paljonko sillä on liikevaihtoa, joten CRM-järjestelmää kannattaa alkaa kilpailuttamaan mahdollisimman hyvillä pohjatiedoilla omasta tilanteestaan.

Netistä tilaaminen on yhä yleisempää, mutta se ei ole poistanut fyysisen liikkeen tarvetta. Asiakas voi haluta ostaa tuotteen netistä, mutta noutaa sen liikkeestä postituksen sijaan. Siksi kannattaakin tarjota tällainen mahdollisuus ja pyrkiä vaikkapa siihen, että kaupassa on ihan oma nurkkaus tällaisten tilausten noutamiseen.

Mitä asiakkaat odottavat nykyajan pelikaupalta?

Kuten jo sanottu, pelikauppojen asiakaskunta on monipuolistunut viime aikoina. Suurin osa asiakkaista tulee liikkeeseen hypistelemään uutuuksia ja tekemään ostoksia, mutta osa tulee myös viihtymään ja pelikauppa on jollekin porukalle se ensisijainen kokoontumispaikka. Monissa erikoisliikkeissä onkin tätä varten varattu ihan oma tila, jossa vaikkapa kanta-asiakkaat voivat lueskella alan lehtiä ja siemailla teetä.

Perinteisten videopelien lisäksi pelikaupan valikoimalta odotetaan jo melkoisesti: pitää olla myös lautapelejä, niin uutuuksia kuin klassikoitakin ja erilaisia oheistuotteita. Myös striimaajat ja YouTuben sisällöntuottajat myyvät erilaisia fanituotteitaan pelikaupoissa, koska sieltä löytyvät usein juurikin ne fanit.

Mitään räiskyvää pelikauppaa ei kuitenkaan kannata pitää, sillä asiakkaat tulevat edelleen ensisijaisesti pelien takia. Hyllyt kannattaa pitää siistinä ja yksinkertaisina siinä missä muukin sisustus. Erilaisia teemapäiviä kannattaa kuitenkin järjestää pitkin vuotta omien voimavarojen ja resurssien mukaan. Ne vetävät aina myös jonkin verran uusia asiakkaita.