Pokémon Go ilmiö

 

Kesäkuussa 2016 julkaistiin mobiilipeli nimeltään Pokémon Go julkaijana oli Niantic yhteistyössä Nintendon kanssa. Aluksi peli oli saatavilla vain tietyissä maissa, mutta elokuuhun mennessä se oli julkaistu maailmanlaajuisesti. Peli sai kriitikoilta sekä ylistystä että haukkuja. Tosin suurin osa haukuista koski pelin alkupään teknisiä vikoja ja vaikeuksia. Pelin konseptia ylistettiin, koska peli kannusti liikkumaan pelaamisen yhteydessä. Pian lähes joka paikassa rupesikin näkymään pelin pelaajia kulkemassa kännykät kädessään Pokémoneja metsästämässä.

Ensin pelissä luodaan itselleen avatar, tämän jälkeen peli näyttää pelaajan avatarin pelaajan sijainnin mukaisessa kartassa. Kartasta löytyy Pokémon-saleja (gym) ja Pokéstop-paikkoja. Pokéstopeilta pelaaja voi löytää esineitä, kuten munia, Poképalloja, marjoja ja juomia. Pokéstopeille voidaan myös laittaa “lureja”, jotka houkuttelevat paikalle villejä Pokémoneja. Salit toimivat taistelupaikkoina ja joukkuepohjaisen “kukkulan kuningas” taisteluiden paikkana. Salit ja stopit ovat usein joissain kiinnostavissa paikoissa, mutta pelimekaniikka on välillä sijoittanut stopeja ja saleja vaarallisiksikin katsottuihin paikkoihin, esimerkiksi Koreoiden välisellä demilitarisoidulla vyöhykkeellä olevaan hylättyyn kuntosaliin.

Pelistä tuli ilmestyttyään valtava ilmiö, ja se yhdisti hyvinkin erilaisilla taustoilla varustettuja ihmisiä. Pelin julkaisukuukautena kesäkuussa 2016 216 miljoonaa ihmistä osallistuivat yhteensä 1,1 miljardiin kanssakäymiseen Facebookissa ja Instagramissa. Monet mediat kutsuivatkin ilmiötä “Pokémon Go maniaksi” tai “Pokémaniaksi”. Vaikka peli onkin ilmainen pelata, tekevät pelin sisäiset ostot siitä yhden tuottavimista julkaistuista mobiilipeleistä.