Mobiilipelit ja niiden historia

 

Mobiilipeleiksi kutsutaan kännykällä pelattavaksi tarkoitettuja pelejä. Ensimmäinen tunnettu mobiilipeli oli Hagenuk MT-2000 -laitteelle tehty Tetriksen variaatio. Vuonna 1997 Nokia julkaisi äärimmäisen suositun ja edelleen tunnetun matopelin kännyköihinsä. Peli oli esiasennettuna suurimpaan osaan Nokian valmistamista laitteista. Nokia 6110 -mallille tehty versio matopelistä oli myös ensimmäinen mobiililaitteille tehty peli, jossa oli kaksinpelimahdollisuus, tätä tosin täytyi käyttämään puhelimen infrapunaporttien kautta.

Nykyaikaiset mobiilipelit ladataan yleensä sovelluskaupasta, mutta joissakin puhelimissa saattaa silti olla vielä esiasennettuja pelejä. Ensimmäiset ladattavat pelit tulivat kaupalliseen levitykseen Japanissa n. 1999 NTT DoCoMon I-mode -alustan julkaisun yhteydessä. Vuosituhannen vaihteen jälkeen ladattavat pelit olivat saatavilla Aasiassa, Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa, ja vuosikymmenen puoliväliin mennessä lähes koko maailmassa. Pelit kuitenkin pysyivät peliteollisuuden marginaalissa aina vuoteen 2008 asti, jolloin Apple julkaisi Apple iOS:n App Store sovelluskauppansa. App Store muutti kuluttajien käytöstä, kun hyvin suuri osa mobiililaitteiden käyttäjistä alkoi ladata pelejä sovelluskaupasta ja pelata niitä. Tämä mahdollisti mobiilipeliteollisuuden synnyn.

Alkuun mobiilipelejä tehtiin usealle eri mobiilikäyttöjärjestelmälle, kuten Palm OS, Symbian, Adobe Flash Lite, NTT DoCoMo DoJa jne. Tällä hetkellä suurin osa peleistä tehdään joko Applen iOS:lle tai Googlen Androidille. Alkuaikoina yleinen alusta jolle pelit tehtiin oli Java, jonka rajoitukset kuitenkin johtivat siihen, että monet pelintekijät siirtyivät erilaisiin sofistikoituneempiin alustoihin, jotka mahdollistivat monimutkaisemmat pelit. Tällä hetkellä käytetyin alusta on Unity. Verrattuna PC tai konsolipeleihin mobiilipelit ovat kuitenkin yleensä huomattavasti yksinkertaisempia ja luottavat enemmän innovatiiviseen pelisuunnitteluun kuin visuaaliseen näyttävyyteen.

Alunperin mobiilipelien ansaintalogiikka perustui pelin ostohintaan, mutta nykyään valmistajat ovat alkaneet kehittää innovatiivisempiä tapoja ansaita. Esimerkiksi monet pelit ovat ilmaisia ladata ja pelien ansaintalogiikka perustuu siihen, että pelaaja houkutellaan ostamaan pelin sisällä etuja itselleen jotka nopeuttavat tai helpottavat pelaamista. Mobiilipeliteollisuus on kasvanut viimeisen vuosikymmen aikana huomattavan suureksi peliteollisuuden alaksi, esimerkiksi vuonna 2013 ihmiset käyttivät 34 miljardia dollaria mobiilipeleihin.

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *